En resa från kust till kust

Berg- och Dalbana i motljus. Santa Monica Pier, CA. USA.

Dag 31; On the road again

Jag vaknade tidigt idag. Klockan var ställd på 04:20. Nu när vi bodde precis bredvid havet skulle jag minsann se soluppgången. Vi har bott vid havet tidigare, men det passade extra bra att gå upp tidigt idag. Avfärd mot nästa mål, Airlie Beach, var satt till 06:00. Jag kan inte säga att jag studsade upp, men det var inte länge innan jag stod i mina skor på väg ner mot stranden. Med mig hade jag min kamera och en campingstol. Ännu var det en liten stund till solen skulle komma över horisonten, jag hade kollat upp att detta skedde klockan 04:58 och kompassriktningen 115 grader. Det var egentligen över land, men vatten mellan mig och solen. Det hade lätt börjat ljusna när jag gick gatan ner. Tillräckligt ljust för att se vägen utan problem. Jag gick ut på den brygga som fanns och satte mig ner på stolen.

Tiden gick fort. Jag uppdaterade mig snabbt via text-tv om vad som hade hänt i Sverige och världen under natten. Det ljusnade mer och mer. Molnen skapade en odefinierbar duk som solen målade när den sakta steg upp över träden. Duken förändrades hela tiden vartefter molnen blåste bort och nya gick förbi solens bana. Det var rofyllt. Jag var nästan ensam. Bara fyra-fem människor joggade längs stranden. Staden började lätt vakna till liv när jag gick tillbaka till campen. Frukost och nedpackning väntade.

Vi hade kring sextio mil att åka idag. Egentligen ingen lång sträcka men det skulle ta lite tid. Vägarna är slingrigare nu, när vi fortfarande var i outbacken kunde det nästan gå dagar utan en kurva. Utanför rutan flyger ett allt grönare landskap förbi. De platta boskapsytorna byts mot tätare skog och gröna kullar. Regnet kommer i skurar och värmen är mer tryckande. Cairns, som vi närmar oss med stormsteg, ligger ganska långt norrut. Det är enligt uppgift fuktigare än i Darwin där vi först skulle anpassa oss till det nya klimatet när vi kom för ganska precis en månad sedan.

Tiden på bussen tittade vi på film. Först ut var Hot Shots!, en fantastisk komedi. Sedan följde en film som jag infört om men som var kul något sätt; Cat Ballou handlade om en dam som blir kriminell. Det hela berättas lättsamt med två personer som spelar banjo och sjunger. Väldigt trevligt grepp. Den sista filmen, Ned Kelly, stöttade jag bara på. Jag ägnade mig åt bloggen och att vila istället.

Airlie Cove var övernattningen detta dygnsskifte. Vi parkerade och stegade direkt till receptionen. Vi behövde få klarhet i hur nästa dags utflykt skulle te sig. Vi fick en starttid och nöjde oss med detta och ett litet schema. Tälten sattes upp och med de torkade madrasserna var sovplatsen iordningställd. Sedan var det dags för mat.

Vi tog bussen in mot stan, Airlie Beach. Det var fullt på de flesta ställen. Vi fick bord på Hog’s Breath. Jag beställde en pastarätt och vitlöksbröd. Det var gott och när vi skulle betala kom nästa glada överraskning. Hon som serverade var från Sverige. Hon hade varit i landet i sex månader och på orten i fyra. Det är svenskar överallt. Det började regna under måltiden. Ganska kraftigt. När jag väl kom tillbaka till campen, vid halv elva på kvällen, möttes jag av en måttligt uppmuntrande syn; Tältet var översvämmat. Vi hade fem centimeter vatten på golvet, takväggen hängde ner över mina sovgrejer så de var också plaskvåta. Där gick det inte att sova. Det fanns bara en sak att göra – torka och lösa situationen. Jag insåg vad det var som tyngde ner tältduken. Tvätt som hängde i lina fäst i tältet hade blivit mycket tyngre av vattnet. Pinnen kunde inte hålla den vikten utan sjönk. Tältduken hamnade mot mina grejer och vattnet rann rakt igenom. Jag flyttade bort allt från linan. Jag tog ut det som var blött i tältet och lade det på samma ställe som den blöta tvätten, under bussen. Jag tog ut madrasserna och hittade en t-tröja som jag började flytta vatten med. Ner i vattenpölen och vrid ur tröjan utanför tältet. Upprepa. Det tog en dryg timme att tömma tältet på vatten. Det var relativt torrt på golvet bär jag lade i andra madrasser som var torrare även de. Frågan nu var hur jag skulle sova. Jag letade fram flanellskjortan, en långärmad t-tröja och en svart t-tröja. Med den svarta t-tröjan runt benen, den andra på överkroppen och flanellskjortan över mig somnade jag in. Jag kände mig lite nöjd. Istället för att lägga ner, ge upp och lägga mig i bussen, kämpade jag vidare och låg kvar i tältet. Jag sov gott.

Föregående

Dag 30; Sand

Nästa

Dag 32; Landets stora under