Trots nattens prövning var jag ganska pigg redan när jag vaknade. Idag väntade en heldag. Jag fick ändå börja med att röja lite efter natten. Jag rensade ur tältet igen och ställde ut madrasserna, packade ner flanellskjortan i väskan och fick i mig lite frukost innan det var dags att gå till bussen. Vi var nu tre ur gruppen som skulle ut på Stora Barriärrevet.

Transporten skulle komma nollåtta tjugo. Den var sex minuter sen. Vi hoppade på och åkte till en marina. Efter att ha hämtat ut biljetten kom nästa överraskning. Båten vi skulle åka på var sen. Vi skulle ta en båt från Arlie Beach till en pontonstation kallad ReefWorld. där skulle vi snorkla precis vid revet innan vi tog en helikopter till en ö där vi bytte till en färja sista biten till fastlandet. Där väntade återigen en liten bussresa innan vi var tillbaka på camp. Sådan var tanken iallafall.

Den första färjan var ungefär en timme sen när vi tillslut kom iväg. Det var en ganska stor katamaran som skulle ta oss ut till revet, en resa på nästan två timmar. Det gungade ganska bra och spypåsar delades ut. Jag klarade mig bra. ReefWorld är en plattform, en flytande oas en bit utanför The Whitsundays. Det ligger precis vid en bit rev och arbetsgången är ungefär följande: Man anländer dit i båt, byter om och sätter på sig en heltäckande dräkt i klar färg. Det är en rocka-dräkt. Syftet är att man inte ska bli stungen av något. Rockor och maneter förekommer. Sedan letar man utrustning, snorkel med cyklop, simfötter och eventuellt flythjälp. De nedsänkta plattformarna gör det lättare att komma in och ur vattnet. Sedan är et vara att snorkla runt inom det avgränsade området. Allt övervakas av personal i torn och i gummibåt. Jag fick tag i en skrikigt rosa dräkt, gröna simfötter och blev väldigt taggad på att komma i vattnet. När man väl varit i det våta så kan man gå ner en våning på plattformen där det finns glasfönster ut mot revet. Alternativt kan man åka en båt som har samma nedsänkta sektion. Sedan tar man sig därifrån. Antingen med båten igen eller som vi, i luften.

Det var ett tag sedan jag snorklade. Jag minns någon gång på Cypern då jag försökte. Jag kan inte annat än att räkna mig till kategorin oerfaren trots detta. Det kändes lite nervöst att hoppa ner i vattnet. Bara detta att vara under ytan och andas kändes konstigt, så länge sedan var det jag snorklade sist. I kom jag och övervann snabbt den konstigt obehagliga känslan. Jag simmade bort från plattformen och ut över revet. Det var platt och vattnet var fullt av fisk. Gröna, gula, lila, grå, färgskalan var imponerande. Lika att det var så mycket fisk var fascinerande. Jag flöt omkring i min rosa kroppsstrumpa och bara tittade. Jag kom till revets kant och såg hur djupet ökade. Tiden gick fort och när jag tittade upp nästa gång var det dags att äta. Jag hade då varit i vattnet i ungefär fyrtiofem minuter. Maten bestod av kött och pastasallad till detta. Det fanns även en skål med riven ost som jag grävde djupt i. Efter den stärkande måltiden hade vi en stund där vi just gick ner under däck och tittade ännu mer på fisk. Det fanns många olika storlekar.

Vid fjorton var det sagt att vi skulle påbörja den trettiofem minuter långa helikopterturen som skulle ta oss runt. I området och sedan släppa oss vid nästa båt. Här stundade nästa försening då inte alla som skulle vara med var uppe ur vattnet. Det tog ungefär en halvtimme-trekvart att samla alla. Från ReefWorld åkte vi båt någon meter till en annan flytande plattform. Där väntade den flygmaskin som skulle föra oss vidare. Vi var totalt sex turister plus pilot, max antal som helikoptern kunde ta. Vi satte oss i och lättade mjukt. Piloten styrde oss över barriärrevet. På femhundrade fots höjd såg vi revet på ett helt annat sätt. Här framträdde formationerna tydligt och det gick att genom vattnet se var det var rev och var det inte var. Stora Barriärrevet är egentligen ungefär tvåtusentrehundra rev som tillsammans bildar detta världsarv. Vi flög över Heart Reef som nog inte var det svåraste att hitta namnet på. Piloten vände mot öar och vi flög över flertalet gröna landområden med vita stränder. Himlen var mulen och på vissa ställen regnade det. Lite tråkigt kanske men det var ändå en otrolig upplevelse att flyga. Överblicken man fick, känslan av att ligga etthundrafemtio meter över vattnet. Det var häftigt.

På vårt schema stod det att båten från Hamilton Island, där vi landade efter helikopterturen, skulle gå kvart över fyra. Det visade sig vara fel. Den gick 16:40 så vi hade lite tid att slå ihjäl. Egentligen skulle vi haft två timmar på Hamilton Island, det hade kunnat medfört ett bad eller så. Nu hade vi på grund av förseningarna bara ungefär fyrtio minuter. Å andra sidan var det inget väder för att ligga på stranden så den tid vi hade lade vi i närområdet och att fota. Båten kom och tog oss till fastlandet, en tur på drygt trettio minuter. överfarten var även denna gång gungig. Bussen stod och väntade på oss när vi kom i land och efter en snabb färd, föraren måste ha jobbat på ackord, stod vi tillbaka på campen sex minuter innan vi skulle varit där enligt vårt schema. Vi åt pizza på en restaurang bara runt hörnet innan det var dags att göra sig klar inför imorgon. Jag ordnade lite med bloggen och bilderna jag tagit idag. Det hade regnat idag så de madrasser jag lämnat utanför tältet för att torka var nu blötare än innan. Som tur var visste jag att det fanns torrare madrasser kvar i släpvagnen som vi drar efter bussen. Jag torktumlade det i klädväg som fortfarande var blött. Jag är redo att åka till sista destinationen i Australien.

Det börjar närma sig slutet på detta land. I dagarna passeras halvtid för resan och Cairns, dit vi kommer imorgon, är australieresans sista uppehåll. Men sedan väntar ett nytt land.