En resa från kust till kust

Berg- och Dalbana i motljus. Santa Monica Pier, CA. USA.

Dag 3; Så här går det till.

Starten på dagen blev lite konstig. Vi var några stycken som helt klart tyckte att det var dags att gå upp. Jag hade rekat lie och visste att solen skulle gå upp klockan 06:11. Eftersom det var fortfarande mörkt ute hade jag mina misstankar att det inte var morgon, vad än vi tyckte. Det visade sig att klockan var strax efter 03 och det var verkligen inte dags att gå upp än. Jag sov vidare en stund och startade dagen strax efter sju istället.

Vi hade fått igång klimatanläggningen i Cellen kvällen innan. Temperaturen var därför snudd på låg efter en natt. Ute däremot var det verkligen inte svalt. Eftersom det igår var ganska dyrt att köpa frukost ute bestämdes det att gemensamt handla råvaror och laga dagens viktigaste mål själva. Det ligger en butik bara rakt över gatan från boendet.
Bröd, ost, ett halvt kilo smör, flingor och mjölk; En stadig frukost avnjöts i anläggningens gemensamhetsutrymmen.

Vid 10 blev vi upphämtade med bussen. Vi skulle åka 30 minuter bort till East Point där vi skulle ha en liten genomgång av vad resan kommer att innehålla. Vi tilldelades en campingstol och slog oss ner i skuggan precis vid havet. Det är ett klimat och vegetation här som är som jag nog aldrig sett tidigare. Det är väldigt grönt överallt. Väldigt varmt, fuktigt och grönt.

Vi fick en genomgång på vad resan kommer att innehålla. En tidsplan, vad vi ska se och besöka samt lite tips på vad vi bör försöka se; Vilka extraturer vi kan göra. Helt klart är att Australien är ett enormt land och att vi kommer att se mycket. Vi kommer resa längs en motorväg som är längre än Sverige. Vi tilldelades arbetsuppgifter. Några blev matlagare, andra fick till uppgift att fylla på förråden av vatten och is. Jag och en till blev utnämnda till Madrassmän. Det innebär tydligen att det är vi som ska klättra upp på den lilla släpvagn i drar efter bussen och aningen ta fram eller stoppa undan madrasserna vi sover på. Jag kvalade in tack vare min kroppshydda; Taket på vagnen är ganska tunt så det finns en maxvikt för att klättra dit.

Eftermiddagen ägnades åt att skaffa det sista innan vi lämnar civilisationen. När vi väl väl lämnat imorgon dröjer det ungefär fem dagar innan vi är i närheten av köpcentrum igen. Det var påbjudet med hatt. Den keps som jag fått av mor och släpat ända till andra sidan jorden dömdes ut snabbt av vår reseledare. Anledningen var att det var alldeles för lite luftcirkulation kring huvudet. Vi var därför ett helt gäng som efter mötet gick runt bland butiker och letade hatt. Det tog ett par butiker men jag hittade tillslut en som jag köpte. Jag känner mig iallafall ganska mycket Crocodile Dundee när jag bär den.
Kvällen var lugn. Imorgon lämnar vi Darwin och ska börja sova i tält.

Föregående

Dag 2; En första titt på Australien

Nästa

Dag 4; On the road